Ohjeet apurahan hakemiseen

Viimeksi päivitetty 20.2.2024

Milloin ja miten apurahaa voi hakea?

Hakuaika vuosittain toukokuussa:

  • sähköinen hakupalvelu aukeaa 1.5. ja sulkeutuu toukokuun viimeisenä arkipäivänä klo 16.00
  • hakemuksen voi lähettää vain sähköisen hakujärjestelmän kautta
  • hakemusta ei voi lähettää enää hakujärjestelmän sulkeutumisen jälkeen
  • tarkemmat tiedot haettavana olevista apurahoista löytyvät vuosittain julkaistavasta hakuilmoituksesta (linkki hakuilmoitukseen on Apurahat-sivulla).

Sähköinen hakulomake

Miten teen hyvän hakemuksen?

1. Lue hakemuksen täyttöohjeet

Ohjeet löydät apurahojen hakujärjestelmän lomakkeesta tai näiltä verkkosivuilta.

2. Tutustu aiempiin myöntöihin 

Lue läpi aiemmin myönnettyjen apurahojen hankekuvaukset.

3. Hae oikeaa apurahaa

Tutustu hakuilmoitukseen ja valitse omalle hankkeellesi sopivin hankemuoto. Valittavana ovat 1) tietokirja, 2) muu tietokirjoittaminen, 3) tiedonjulkistamisen yhteistoiminta tai 4) muu tiedonjulkistaminen.

Haettavan apurahan suuruus määräytyy työskentelysi keston mukaan. Valittavana ovat apurahat 4, 6 tai 8 kk:n työskentelyyn. Euromäärät löydät hakuilmoituksesta.

Apuraha 8 kk:n työskentelyyn edellyttää, että voit irrottautua päätoimestasi apurahakauden ajaksi. Apurahakaudella voit tehdä muuta työtä 30% työajasta.

Vähintään neljän kuukauden työskentelyapurahasta seuraa MYEL-vakuutusvelvollisuus. Apurahat 4, 6 ja 8 kk:n työskentelyyn sisältävät MYEL:n mukaisen vakuutusosuuden.

4. Työryhmä tarvitsee monta hakemusta 

Tiedonjulkistamisen apurahat ovat henkilökohtaisia apurahoja luovaan työhön. Apurahoja ei siis voida myöntää työryhmälle yhteisesti, vaan jokaisen työryhmän jäsenen on täytettävä oma hakemuksensa ja haettava apurahaa vain omaan työskentelyynsä. Apurahaa ei myöskään voi jälkikäteen jakaa työryhmän jäsenille tai käyttää muiden palkkaamiseen.

Muista, että henkilökohtaisen apurahan saaja on myös MYEL-vakuutusvelvollinen koko hänelle myönnetyn apurahan summasta. Apurahaa ei voida maksaa esim. yhdistyksen tai yliopiston tilille. 

Hakujärjestelmä ohjaa saman työryhmän hakijat käyttämään hakemuksissaan samaa hankenimeä. Yksi työryhmän jäsenistä luo työryhmän hakujärjestelmään ja liittää muut työryhmän jäsenet siihen. Tunnisteina käytetään sähköpostiosoitteita. Työryhmän nimeä ja jäseniä voi muokata järjestelmässä Työryhmät-sivulla.

5. Kirjoita tosi hyvä työsuunnitelma 

Tämä on hakemuksesi tärkein osa. Sinun on vakuutettava neuvottelukunnan (kiireiset) jäsenet hankkeesi tärkeydestä ja omasta osaamisestasi. Jäsentele teksti kappaleiksi, pidä se tiiviinä ja selkeänä.

Mitä olet tekemässä? Kenelle sitä teet eli mikä on hankkeesi kohderyhmä? Kenen kanssa toteutat hankkeen ja miten työ jakautuu työryhmässä?

Perustele, mikä on hankkeesi merkitys, tarpeellisuus ja ajankohtaisuus. Mitä asiantuntemusta sinulla on? Mitä uutta hankkeessasi on? Oletko löytänyt uudistuvan ja uutta luovan tiedonjulkistamisen tavan?

Jos haet apurahaa myös kuluihin, esitä kustannusten osa kokonaishakemuksesta ja perustele, miksi kulut ovat välttämättömät. Huomaa, että vain tietyt hankemuodot voivat sisältää kuluja.

6. Älä unohda julkaisu- ja viestintäsuunnitelmaa

Hakemuksessa kysytään myös hankkeen julkaisu- ja viestintäsuunnitelmasta. Kun haet rahoitusta, tietokirjahankkeella ei tarvitse vielä olla kustannus- tai julkaisusopimusta. Kerro kuitenkin tahot, joita aiot lähestyä ja miksi uskot heidän olevan kiinnostuneita hankkeestasi.

Vaan entä jos et saa hankkeelle kustantajaa tai julkaisijaa? Kerro, miten silloin voit hyödyntää hanketta tiedonjulkistamisessa.

7. Kirjaudu hakujärjestelmään

Vasta kun olet kirjoittanut työsuunnitelman valmiiksi, kirjaudu sisään hakujärjestelmään. Jos et ole käyttänyt järjestelmää aiemmin, sinun on ensin rekisteröidyttävä käyttäjäksi. Käytä rekisteröitymiseen sellaista sähköpostiosoitetta, jota aiot käyttää tulevaisuudessakin, usean vuoden päästä.

Rekisteröitymisen jälkeen saat salasanan sähköpostiisi. Kopioi se huolella: esim. pieni l, iso I ja numero 1 tai pieni o, iso O ja numero 0 menevät helposti sekaisin. Unohtuneen salasanan saat palautettua hakujärjestelmän kirjautumissivulla.

8. Täytä hakemus huolella

Siirrä tekstinkäsittelyohjelmalla kirjoittamasi työsuunnitelma sille varattuun kenttään ja täytä kaikki pakolliset kentät. Hakujärjestelmään ei voi tallentaa liitteitä, joten anna kaikki päätökseen tarvittava tieto itse hakemuksessa!

Tarkista hakemuksesi vielä kerran ennen lähettämistä. Voit myös tulostaa sen itsellesi.

Jos haluat korjata tai muuttaa jotain hakemuksessasi, voit hakuaikana palauttaa järjestelmästä lähetetyn hakemuksen takaisin muokattavaksi ja lähettää sen uudestaan. Hakuajan umpeuduttua et pääse enää tekemään muutoksia hakemukseesi.

Muista aina lähettää hakemuksesi! Vain lähetetyt hakemukset ovat mukana käsittelyssä. Jos olet jo kertaalleen lähettänyt hakemuksesi ja kirjaudut uudestaan järjestelmään hakuaikana tarkastelemaan hakemustasi, hakemuksesi palautuu luonnokseksi. Luonnostilassa hakemusta ei ole jätetty. Lähetä tällöin hakemus uudestaan. Jos hakemus jää luonnostilaan, et saa viestejä haun etenemisestä, koska hakemusta ei ole jätetty.

9. Älä anna teknisten ongelmien tulla hyvän hankkeen tielle!

Jos tekniikan kanssa on ongelmia, ota yhteyttä tukeen: tuki(at)tsv.fi

10. Jos et tiedä, lue usein kysytyt kysymykset tai kysy meiltä