Ohjeet apurahan hakemiseen

×

Virheviesti

Deprecated function: Assigning the return value of new by reference is deprecated funktiossa drupal_load() (rivi 1374 tiedostossa /var/www/drupal/includes/bootstrap.inc).

Milloin ja miten apurahaa voi hakea?

  • hakuaika vuosittain toukokuussa
  • sähköinen hakupalvelu aukeaa 1.5. ja sulkeutuu toukokuun viimeisenä arkipäivänä klo 16.00
  • hakemuksen voi lähettää vain sähköisen hakupalvelun kautta
  • hakemusta EI lähetetä paperisena
  • hakemusta ei voi lähettää enää hakupalvelun sulkeutumisen jälkeen

Hakulomakkeen täyttöohje

Sähköinen hakulomake

 

Miten teen hyvän hakemuksen?

1. Lue hakemuksen täyttöohjeet

Tulosta ohjeet tai avaa ne erilliseen ikkunaan täyttäessäsi hakemusta. Tulet tarvitsemaan niitä.

2. Tutustu aiempiin myöntöihin 

Lue läpi apurahojen käyttötarkoitukset sekä aiemmin myönnettyjen apurahojen hankekuvaukset.

3. Hae oikeaa apurahaa 

Tutustu taulukkoon eri hankemuodoista ja valitse omalle hankkeellesi sopivin. Valittavana ovat tietokirja, muu tietokirjoittaminen, muu tiedonjulkistaminen ja tiedonjulkistamisen yhteistoiminta.

Valitse myös haettavan apurahan suuruus tarpeidesi mukaan. Valittavana ovat apurahat 2, 4, 6 tai 8 kk:n työskentelyyn. 

Ole valinnoissasi realisti. Älä hae apurahaa 8kk:n työskentelyyn, jos et pysty irrottautumaan päätoimestasi niin pitkäksi aikaa. Muista myös, että vähintään 4kk:n työskentelyapurahasta seuraa vakuutusvelvollisuus.

4. Työryhmä tarvitsee monta hakemusta 

Tiedonjulkistamisen apurahat ovat henkilökohtaisia työskentelyapurahoja. Apurahoja ei siis voida myöntää työryhmälle yhteisesti, vaan jokaisen työryhmän jäsenen on täytettävä oma hakemuksensa ja haettava apurahaa vain omaan työskentelyynsä. 

Apurahaa ei myöskään voi jälkikäteen jakaa työryhmän jäsenille tai käyttää muiden palkkaamiseen. Muista, että henkilökohtaisen apurahan saaja on myös vakuutusvelvollinen koko hänelle myönnetyn apurahan summasta. Apurahaa ei voida maksaa esim. yhdistyksen tai yliopiston tilille. 

Koska hakemuksia tarvitaan monta, on tärkeää, että jokaisessa saman hankkeen hakemuksessa annetaan hankkeen nimi täsmälleen samassa muodossa. Jos hankkeen nimi siis on Lintukirja lapsille, jokaisen työryhmän jäsenen hakemuksessa täytyy lukea nimenomaan Lintukirja lapsilleei "Lasten lintukirja" tai "Tietokirja linnuista lapsille" tai "Työryhmä: Lintukirja lapsille" tai mitään muutakaan variaatiota. 

5. Kirjoita tosi hyvä työsuunnitelma 

Tämä on hakemuksesi tärkein osa. Sinun on vakuutettava neuvottelukunnan (kiireiset) jäsenet hankkeesi tärkeydestä ja omasta osaamisestasi. Kerro, mitä olet tekemässä, kenelle sitä teet eli mikä on hankkeesi kohderyhmä, miksi sitä teet eli mikä on hankkeesi merkitys, ja kenen kanssa sitä teet eli onko kyseessä työryhmähanke. Jäsentele teksti kappaleiksi. Pidä teksti tiiviinä ja selkeänä. Älä turvaudu liitteisiin, vaan anna kaikki päätökseen tarvittava tieto itse hakemuksessa.

6. Täytä hakemus huolella

Käyttäjätunnusten ja salasanojen merkit menevät joskus sekaisin, esim. pieni l, iso I ja numero 1 tai pieni o, iso O ja numero 0. Tarkista myös, ettet vahingossa kopioi tyhjää välilyöntiä saamasi käyttäjätunnuksen tai salasanan rivin lopusta. Jos lomakkeessa jokin kenttä on merkitty pakolliseksi, et voi lähettää hakemustasi, jos tuo kenttä on tyhjä. Jos kenttään on sallittua kirjoittaa vain numeroita, et voi lähettää hakemustasi, jos kirjoitat kenttään jotain muuta kuin numeroita (esim. kirjaimia, pisteitä, pilkkuja, euromerkkejä, tyhjiä välilyöntejä).

Älä anna teknisten ongelmien tulla hyvän hankkeen tielle!

Kun kaikki kentät on asianmukaisesti täytetty ja lomakkeen tiedot tallennettu, muista palata hakupalvelun etusivulle ja vahvistaa hakemuksesi! 

7. Jos et tiedä, ks. usein kysytyt kysymykset